Indeling schaaklessen:
De schaaklessen duren een uur. Ze bestaan uit twee gedeelten, werken in het werkboek en zelf schaken. Ik raad de kinderen altijd aan 3 opgaven per dag te maken, dan hebben ze per week twee bladzijden af en zijn ze ruim op tijd klaar voor het examen. En hoe meer ze thuis doen, des te meer kan er geschaakt worden tijdens de les. Bij een voldoende grote groep wordt er na de wintervakantie een competitie opgestart, maar als een groep uit drie of vier kinderen bestaat heeft dat weinig zin. Wel is het lastig om klassikaal les te geven, de ene persoon werkt veel sneller als de ander, doet meer thuis of kon al beter schaken toen hij voor het eerst naar de les kwam, dan de ander. Ik heb geregeld kinderen van twee of drie verschillende niveaus in de klas. Wel kunnen de kinderen altijd met vragen bij mij komen, ze mogen me zelfs per mail of telefoon benaderen wanneer ze iets niet begrijpen. Gewerkt wordt met de Stappenmethode, in veel landen al razend populair.
Wanneer de kinderen gaan schaken of voldoende opgaven hebben gemaakt kijk ik altijd meteen de boeken na, maar bij grotere groepen kan dat ook best lastig zijn en is niet elke week elk boek nagekeken. Ik zeg dan tegen de leerlingen van wie het boek niet is nagekeken dat ze de week erna meteen bij binnenkomst naar me toe moeten komen.
Het is ook altijd fijn wanneer iemand in de familie ook kan schaken, die kan dan een beetje helpen. Maar aan voorzeggen hebben de kinderen niets. Het best vraagt u dan bijvoorbeeld: Welk stuk wordt aangevallen? Wanneer ze het dan niet zien vraag je achtereenvolgens: Wordt de dame aangevallen? Wordt de toren aangevallen? Meestal zien ze het dan toch wel.
In Stap 1 leren de kinderen de basis: De loop van de stukken, aanvallen, verdedigen, slaan, schaak- en schaakmat geven, rokeren, en-passant slaan, de tweevoudige aanval en noteren.
In Stap 2 moeten ze al een zet verder vooruit kijken, daarin hebben we het over de dubbele aanval, penningen, slaan + hout, mat in twee, de gouden regels van de opening, mat met koning en toren, de tussenzet en de aftrekaanval.
Aan het eind van het schooljaar zijn er altijd de examens, tenzij de kinderen al heel snel hun boek uithebben, dan vraag ik die eerder aan. Soms kunnen kinderen al redelijk schaken als ze op les komen maar missen ze nog net de basis om in stap 2 te beginnen. Stap 1 hebben ze dan vaak al binnen een maand uit.


Een paar trotse prijswinnaars


